Als de zoekmachine van jouw webshop niet snel genoeg werkt en als de zoekresultaten niet tot tevredenheid stemmen kun je een koppeling maken met Bigshopper. Dat is een vergelijkingssite die zorgt voor verbeterde zoekmachine functionaliteit. Dat heeft als effect dat de functionaliteit van het zoeken in jouw webshop verbetert. Je wordt dus vaker gevonden en in de praktijk blijkt dat dit tot een conversieverbetering van wel 15 procent leidt. De koppeling maken met een vergelijkingssite heet Faceted Search. Je kunt door de koppeling meer invloed uitoefenen op de manier waarop consumenten de producten in jouw webshop kunnen vinden.
Faceted search
Het vinden van producten in een webshop heeft vanzelfsprekend te maken met de achterliggende zoektechniek, maar ook met de zoektermen die worden gebruikt. Door gebruik te maken van Faceted Search heb je de mogelijkheid om de bezoekers door middel van een navigatiesysteem in de richting van producten te leiden. Dat wordt gedaan met filters. De producten zijn te labelen en te categoriseren, en de filters kunnen naar eigen inzicht worden geconfigureerd. Dat wil zeggen dat je het filter een naam kunt geven en dat je het aantal en de zoekopties kunt bepalen. De filters werken ook op mobiele apparaten.
Op zoek naar de laagste prijs
Voor consumenten is het niet belangrijk op welke wijze ze de zoekopdracht naar een product moeten uitvoeren, als ze het product maar kunnen vinden. Consumenten hebben via Bigshopper toegang tot alle producten in de webshops die bij deze vergelijkingssite zijn aangesloten. Er kan worden gezocht in een enorme database met merken, webshops en producten. Er hebben zich inmiddels wereldwijd meer dan 34.500 merken aangesloten bij Bigshopper. De meer dan 11 miljoen producten worden verkocht door ruim 2.500 verkopers. Daardoor is de kans dat een zoekopdracht geen resultaat geeft erg klein.
Zoeken bij Bigshopper
Het plaatsen van een zoekopdracht bij Bigshopper kan op meerdere manieren. Het gemakkelijkst is het om in het zoekveld een zoekterm in te voeren. Je kan ook zoeken op basis van categorieën, thema’s, merken en verkopende partijen. Ongeacht voor welke zoekoptie er wordt gekozen; je krijgt daarna altijd de kans om het zoekresultaat te verfijnen met behulp van filters. Zodra het product is gevonden kun je het aanklikken en zien bij welke webshops het wordt verkocht. De prijs van het product en de kosten voor het verzenden worden getoond. Je kunt meteen doorklikken naar de webshops. Zo kun je gemakkelijk het product voor de goedkoopste prijs kopen.